Actievoerder blokkeren gasbijeenkomst Ternaard

31 maart 2018

Actievoerder blokkeren gasbijeenkomst Ternaard

Op donderdag 29 maart werd er een bijeenkomst gehouden over de 'nut en noodzaak' van een eventuele gasboring bij Ternaard. Voor de ingang van het dorpshuis Tunawerth hadden actievoerders van Ternaard foar de Wyn, Laat Fryslân niet zakken, Waddenvereniging en andere actiegroepen de toegang geblokkeerd met linten en actieborden. Zij willen dat er helemaal niet wordt geboord naar gas.

En vonden de bijeenkomst voor nut en noodzaak niet nodig. Zij vinden het een schijninspraak bijeenkomst, waarin inwoners mogen luisteren en niet praten. Want de uitkomst van NAM & Co staat al vast: boren!

Klik hier voor een reportage van Omrop Fryslan.

Burgemeester Waanders gaf aan dat de gemeente Dongeradeel geen nieuwe gaswinning in de gemeente wil.

Het Ministerie van EZ kwam ook aan het woord: ‘De gaswinning in Groningen wordt nul’, binnen 12 jaar wordt de gaswinning afgebouwd naar nul. Mooi voor Groningen, maar betekend voor EZ dat het voor bestaande en nieuwe velden hetzelfde blijft en boren, want de vraag naar energie blijft de komende tijd het zelfde.

Wetterskip Fryslan was ook tegen gasboring. Door een bodemdaling komen er allerlei problemen met de waterhuishouding, o.m. voor dijken en landbouwgronden.

Michiel Schrier (SP) namens de provincie: de provincie is ook tegen nieuwe gaswinning.

Op 20 april wordt een rapport gepresenteerd aan de vijf deelnemende partijen. We wachten in spanning af...