Wadden verdrinken door gas en zout winning

12 mei 2017

Wadden verdrinken door gas en zout winning

Nog in de 21ste eeuw dreigt grootschalige verdrinking van de Nederlandse Waddenzee, als er niet wordt gestopt met de (extra) zout- en gaswinning. Gecombineerd met de mondiale klimaatverandering vergroot dit het risico nog meer. Overspoelen zou rampzalig zijn voor al het leven in dit prachtige natuurgebied.

Wetenschapsjournalist Rolf Schuttenhelm heeft uitgebreid literatuuronderzoek gedaan in opdracht van de Waddenvereniging, en is tot deze conclusies gekomen. Er werd - tot nu toe - van uitgegaan dat de zeespiegelstijging in de Waddenzee en de door delfstoffen veroorzaakte bodemdaling kon worden gecompenseerd door sedimentatie van zand en slib. Maar de na-ijleffecten van bodemdaling na stoppen van gaswinning blijken structureel te worden onderschat en het sediment in het waddengebied is niet ongelimiteerd beschikbaar. Hierdoor gaat de zeespiegelstijging wellicht sneller dan gedacht. Het ‘hand aan de kraan’-principe bij delfstoffenwinning is dan ongeschikt als borgingsmechanisme om verdrinking te voorkomen.

Door bodemdaling dreigt het unieke karakter van het Waddengebied - met de droogvallende platen - verloren te gaan door overspoeling. Miljoenen vogels zijn afhankelijk van het voedsel van deze wadplaten.

Het is hoog tijd om te stoppen met gas- en zoutwinning onder de Waddenzee!

Rapport: www.waddenvereniging.nl/toekomstwaddenzee