SP actie OV: de eerste aanpassingen voor beter busvervoer

12 maart 2013

SP actie OV: de eerste aanpassingen voor beter busvervoer

Begin december heeft de Statenfractie van de SP een "OV meldpunt" geopend voor beter openbaar vervoer in Friesland. Bussen bleken minder frequent te rijden of lijnen waren zelfs helemaal geschrapt door de nieuwe vervoerder Arriva. Het meldpunt heeft daarop vele reacties binnen gekregen en deze zijn verwerkt in een zwartboek. Dit zwartboek is aangeboden aan Gedeputeerde Kramer. Inmiddels zijn een aantal aanpassingen in de dienstregeling bekend.

Sommige ritten worden aangepast om beter aan te sluiten op schooltijden of trein (lijn 22, 33, 36, 52, 54, 60)
Op sommige lijnen komen extra ritten (lijn 33, 36, 45, 52, 60, 93, 95)
Ook zijn er nog een aantal kleine aanpassingen, waarvan de belangrijkste is, dat er een aantal ritten op woensdagmiddag terugkeren, om te zorgen dat leerlingen van het speciaal onderwijs weer vlot naar huis kunnen reizen.

Het meldpunt ziet echter vooral wijzigingen in de dienstregeling in Noord-West en Noord-Fryslân, terwijl er toch heel veel meldingen kwamen uit Zuid-West en Zuid-Fryslân.

Ook over de prijsverhogingen en andere overlast door het verdwijnen van het sterabonnement hebben wij nog niets mogen vernemen en evenmin over de slechte ervaringen die mensen met de Opstapper hebben.

Nog steeds geeft de Gedeputeerde aan in overleg te zijn en te gaan met dorpsbelangen.
Het meldpunt willen er nogmaals op wijzen dat niet ieder dorp een (actief) dorpsbelang heeft en blijven aandringen op de oplossingen zoals voorgesteld in het "zwartboek nieuwe dienstregeling".

Zwartboek OV (pdf bestand)