SP avond over duurzame energie zeer geslaagd

28 juni 2009

SP avond over duurzame energie zeer geslaagd

Afgelopen vrijdagavond organiseerde sp afdeling de Twa Dielen een avond over duurzame energie in de Colle te Kollum. Vier deskundigen op het gebied van duurzame energie gaven uitleg over verschillende vormen van duurzame energie voor enkele tientallen belangstellenden.
Herman Damveld energiedeskundige uit Groningen belichte e.a. vanuit drie invalshoeken n.l. ethiek, energiecrisis en klimaat. Wij gebruiken energie in allerlei vormen: verwarming, transport, elektrische apparaten voor huishoudelijk gebruik en verlichting. 27% van ons energieverbruik is elektrische stroom hiervan word 15% duurzaam opgewekt. Dat is 4% van het totale energieverbruik.

Wij gebruiken ondanks de steeds zuiniger wordende apparaten steeds meer energie o.a. door het toenemende computergebruik, de filmpjes op youtube zijn goed voor evenveel data verkeer als het hele internet nog meer 2,5 jaar geleden. Datahotels in Nederland gebruiken evenveel stroom als 850.000 huishoudens ook wasdrogers gebruiken nutteloos veel energie een energieloos waslijntje werkt ook prima. De fossiele energievoorraden olie, kolen, gas nemen snel af en het kost ook steeds meer energie om deze te winnen en te transporteren. Dit zal ondanks de economische crisis binnen enkele jaren leiden tot een energie tekort met weer gigantische prijsstijgingen. Dit komt dan vooral doordat de oliemaatschappijen de budgetten voor het ontginnen van nieuwe olievelden drastisch heeft beperkt. Kernenergie zal ook geen oplossing bieden omdat de uranium voorraden al beperkt zijn nog afgezien van de veiligheid en het afval probleem. Willen wij ons huidige welvaarts nivo handhaven dan zullen we ons energieverbruik drastisch moeten beperken en iedereen kan er zelf ook heel veel aan doen minder energieverbruik en het meer inzetten van duurzame opwekking kan ook helpen grote prijsstijgingen te voorkomen. De heer Herman Damveld zelf heeft de afgelopen 21 maanden met zonnepanelen 1400 kWh stroom aan het net geleverd en slechts 1100 me gas verbruikt.

Kees Zwaan van de werkgroep zonne energie Fryslan was niet te spreken over het Nederlandse en energie subsidie beleid. Dit zwalkende beleid heeft ervoor gezorgd dat bedrijven die projecten opstarten na verandering voor het subsidiebeleid weer failliet gingen. Het stabiele Duitse beleid heeft er voor gezorgd dat in Duitsland 200.000 arbeidsplaatsen in de groene energiesector zijn ontstaan. De zon levert elke uur net zoveel energie als de mensheid per jaar verbruikt. Wij kunnen deze energie benutten met zonnepanelen om elektriciteit op te wekken, met zonneboilers kunnen we warm water maken voor douche, wasmachine of verwarming. De werkgroep zonne-energie Fryslan houdt zicht bezig met het verstrekken van informatie aan bezitters van zonnepanelen. De terug verdientijd voor zonnepanelen is momenteel 12 jaar maar bij aankoop van een auto of andere luxe goederen word deze afweging niet gemaakt dus als je schone energie belangrijk vind schaf je ze gewoon aan als je het kunt betalen.

Loek Gans gaf een demonstratie over het gebruik van waterstof als brandstof wat zeer indrukwekkend was een waterstofvlam is zeer heet. De combinatie van waterstof met wind of zonnestroom maakt het mogelijk onafhankelijk van de energiemaatschappijen te leven.

Als laatste kwam het kersverse bestuurslid Binderd Kloosterman van de Windmolenvereniging Noorderwind aan het woord. Noorderwind is een vereniging waar iedereen die windenergie belangrijk vind lid van kan worden. De leden leggen geld in waarmee molens gebouwd worden. Over het ingelegde geld word 5% rente betaald. Inmiddels zijn er in de afgelopen 20 jaar meer dan 10 molens geplaatst. Het laatst gerealiseerd is wind park A7 waar samen met andere windmolen eigenaren het grootste windmolenpark van Fryslan is gerealiseerd hiervoor zijn 12 verouderde molens afgebroken. Wind energie is de meest rendabele vorm voor groene energie.

Om 22.30 uur werd de avond afgesloten maar de aanwezigen bleven nog lang napraten.