Gemeentelijke herindeling ... weldaad of gruwel?

8 oktober 2008

Gemeentelijke herindeling ... weldaad of gruwel?

Fryslân staat voor moeilijke keuzes. Keuzes die vooralsnog over de hoofden van de burger heen genomen lijken te worden. Als dingen gaan zoals ze nu gaan zullen er in de diverse gemeenteraden en provincie gemeentelijke herindelingen worden bekokstoofd die wel of niet door de inwoners worden ondersteund.
In feite weten we niet precies hoe de bevolking van de diverse gemeenten over herindeling denkt. Het lijkt er ondertussen ook op dat de meeste gemeenteraden het er niet op aan laten komen om de mensen dat te vragen via een referendum, te bang dat er wel eens een uitslag zou kunnen komen die hen niet welgevallig is. Men ziet die tendens landelijk ook. Waar komt die angst toch vandaan? Dus lijkt het er op dat gemeenteraden en provincie inzetten op herindelingen die koste het wat het kost doorgedrukt moeten worden en dat is verontrustend.

Diverse gemeenteraden zijn al druk bezig om elkaar het hof te maken en mogelijke combinaties van gemeenten passeren al veel de revue…bijna gênant eigenlijk. Namen als Dingdong (of was het nou DongDang ) in de Noord-Oost hoek passeren al de revue. Maar ook Joureveen of HeereJou, de laatste lijkt trouwens meer op de naam van een binnenvaartschip vind ik. Kwalijker is dat de burgerij eigenlijk al wordt klaargestoomd en aan de nieuwe situatie gewend wordt. Maar wordt haar mening wel werkelijk op prijs gesteld m.a.w. volgen er ook consequenties uit als de burgers het niet eens zullen zijn met hun gemeenteraad , en vooral, hun wethouders en burgemeester?

Men heeft haast.

Mijn vermoeden is het, dat er in deze raadsperiode nog stappen gezet zullen worden die in ieder geval moeilijk of misschien helemaal niet meer teruggedraaid kunnen worden.
Er wordt gesteld dat de besluitvorming over wel of niet herindelen nu “van onderop” plaatsvindt maar daar bedoeld men de gemeenteraden en colleges mee. Voor mij betekent “van onderop”echter iets anders. En waarom wil men zo graag herindelen? Misschien omdat Den Haag al jaren bezig is om steeds meer verantwoordelijkheid op de gemeenten af te wentelen? Met daarbij slecht functionerende sociale wetten en tegelijkertijd het opleggen van verkapte bezuinigingen? Er moet steeds meer worden gedaan met steeds minder geld. Welke garantie is er dat die houding na een herindeling zal veranderen? Is het beter kunnen “managen” eigenlijk niet de ware reden voor deze herindelingen?

Een puur bureaucratische reden dus.

Een bureaucratie die trouwens niet zal afnemen maar zal toenemen blijkt uit onderzoek. Ze zal verschuiven van Den Haag naar de gemeenten toe want het werk zal toch gedaan moeten worden. Dat kost de burger dus ook extra geld, die mensen zullen betaald moeten worden. Lasten zullen dus niet afnemen maar meer toenemen. Tegelijkertijd zal de democratische controle hard afnemen en de vergrote gemeenten zullen verder van hun burgers af komen te staan. Ook dat wijst onderzoek uit. De inwoners zullen zich nog minder interesseren voor hun gemeente.

Bestuurders beweren dat de “bestuurskracht” zal verbeteren. Het toverwoord.

Maar wat is dat dan eigenlijk behalve vergroting van het ambtenarenapparaat? Niemand heeft me dat tot nu toe adequaat kunnen uitleggen. Het is zorgelijk dat door schaalvergroting van gemeenten de eigenheid en menselijke maat het risico lopen om nog sneller te verdwijnen terwijl de problemen blijven liggen. Ik heb nog nergens realistische voorbeelden gezien van wat nu de directe voordelen voor de inwoners zullen zijn. Er zijn dus te veel vragen en naar mijn mening en te weinig concrete antwoorden. En daar komt bij dat de mensen die het meest de gevolgen van een herindeling zullen ondervinden uiteindelijk de inwoners van Fryslân zijn. Zij hebben er dan ook recht op om de beslissingen te mogen nemen. Dat is werkelijk “van onder op”.

Ad van de Kolk.
Fractievoorzitter SP Fryslân.

De enquête herindelingen is ook te vinden op onderstaande link:

www.fryslan.sp.nl