Actie zaterdag 21 juni tegen OZB verhoging

19 juni 2008

Actie zaterdag 21 juni tegen OZB verhoging

In de Dokkumer Courant van woensdag 18 juni jl. stond een voornemen van (waarnemend) burgemeester Ton Baas om de komende 4 jaar de OZB te verhogen met maar liefst 76%. De SP krijgt de indruk dat de burgemeester dit voorstel op een politiek tactisch moment "erdoor wil drukken", nu veel mensen met vakantie zijn en gaan of nog in de ban van de EK voetbal. Dit gezien het uitblijven van elke vorm van reactie van de andere politieke partijen in de gemeenteraad van Dongeradeel.

De OZB belasting in de gemeente Dongeradeel verschilt niet zoveel van de NOFA gemeenten, als het voorstel van de (tussentijdse) burgemeester wil doen geloven. In 4 jaar de OZB met 76% te verhogen is in onze ogen een onevenredige verhoging en weer een extra belasting voor enkel de particuliere woningbezitters.
Het had een waarnemend burgemeester gesierd de bevolking eerlijk voor te lichten en haar een kans te geven haar mening daarop te uiten.

De SP is voornemens om zaterdag a.s. middels een flyeractie het publiek in Dokkum hierover te informeren, zodat meer mensen in Dongeradeel van dit ingrijpende financiële voorstel kennis kunnen nemen.