SP solidair met stakers kleinmetaal

25 februari 2008

SP solidair met stakers kleinmetaal

Bij 16 bedrijven in Fryslân wordt vanaf vandaag gestaakt of gaat er gestaakt worden voor betere arbeidsvoorwaarden. De stakingen beginnen in Heerenveen, maar zullen later deze week ook op andere plekken in de provincie gaan plaatsvinden, en tevens in onze regio - woensdag in Dokkum, en donderdag in Veenwouden - als werkgevers niet tegemoet komen aan de eisen van de bonden.

De Statenfractie en alle afdelingen van de SP in Fryslân scharen zich vierkant achter die eisen die zij ziet als niet meer dan reëel in een tijd van economische groei waar iedereen in mee schijnt te delen behalve werknemers. Zonder werknemers houdt echter alles op. Het zijn reële eisen omdat mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt raken beschermd moeten worden. Voorkomen moet worden dat deze werknemers meteen op straat kunnen worden geknikkerd. Hetzelfde geldt voor oudere werknemers, ook die lopen steeds meer risico vroegtijdig hun baan te verliezen. Er wordt ook gestaakt voor betere scholing van werknemers. Al met al hele redelijke eisen waar werkgevers echter geen gehoor aan willen geven. Er blijft niets anders over dan staken. Staken doet men niet omdat het zo leuk is maar wel omdat het water aan de lippen staat. Daarom staat de SP pal achter de stakers en wenst hen veel doorzettingsvermogen, strijdvaardigheid en solidariteit toe.