Agnes Kant doet zorgbezoek aan Friesland

22 februari 2008

Agnes Kant doet zorgbezoek aan Friesland

SP kamerlid Agnes Kant (zorg) heeft de afgelopen dagen een werkbezoek gebracht aan Friesland. In Harlingen is vandaag de operatiekamer van het ziekenhuis gesloten wegens gebrek aan financiële middelen. Kant zal proberen dit terug te draaien. Kleine ziekenhuizen hebben een zeer belangrijke zorgfunctie in het noorden. Denk maar aan b.v. het ambulancevervoer; wanneer elke seconde telt dan is het erg fijn om een ziekenhuis dichtbij in de buurt te hebben ...! Het is dan letterlijk een zaak van leven en dood. Op 27 februari is het "ziekenhuis" debat in Den Haag, waarbij minister Klink wordt gevraagd om de bezuinigingen van 3 miljoen voor de kleine ziekenhuizen niet uit te voeren.
Publiek kan vragen stellen tijdens de zorgavond met Agnes Kant
Ook bezocht Agnes de afgelopen dagen de SP afdelingen Heerenveen en Noordoost Friesland (Buitenpost e.o.). Hier werden informatie- en discussieavonden georganiseert i.v.m. de zorg problematiek. Dezen werden goed bezocht en diverse vragen uit het publiek konden worden beantwoord.

Tijdens de avonden in Heerenveen en Buitenpost werd Farshad Bashir geinterviewd door Agnes Kant. Hoe is het nou om het jongste kamerlid ooit te zijn, en wat vind je van de situatie in Afghanistan waren enkele vragen.
Agnes Kant interviewt Farshad Bashir in Heerenveen
Daarna sprak Agnes Kant over de zorg. Uit de samenleving krijgt Kant veel signalen dat de zorg wordt afgebroken en uitgehold. Ook in Friesland. Goede zorg is moeilijk te geven onder het huidige beleid. De zorg is geen markt. De zorg heeft weer een sociaal gezicht nodig, aandacht van mens tot mens, om iedereen de zorg te kunnen geven waar dat nodig is. Minder regels en dure managers, meer praktische oplossingen tussen mensen, van mens tot mens. Verzorgers meer bevoegdheden om kleinschalige, persoonlijke aandacht aan de mensen te kunnen geven. Hierdoor neemt het zelfvertrouwen en plezier toe. Het werkt dan van twee kanten: iedereen "wordt er beter van" ... En daar gaat het natuurlijk om.
Publiek en bestuur van SP Heerenveen
Na de pauze konden het publiek vragen stellen of hun persoonlijke situaties en ervaringen in en met de zorg voorleggen. Hier werd volop gebruik van gemaakt.
Amber de Groot zet handtekening onder haar schilderij
In Heerenveen werd door kunstenares Amber de Groot tijdens de avond een schilderij gemaakt. Er werd met de pet rondgegaan en de opbrengst gaat naar het "Blijf van mijn lijf" huis in Leeuwarden.
De opkomst tijdens beide avonden was zeer goed en werd als zeer positief en geslaagd ervaren. Agnes en Farshad werden bedankt met een attentie en een grote bos bloemen.
Farshad Bashir en Agnes Kant krijgen bloemen

Kant in Harlingen: hou operatiekamers ziekenhuis open
Busvervoer naar Den Haag voor ziekenhuis Harlingen
SP Heerenveen website