Je bent jong en je wilt wat

15 januari 2006

Je bent jong en je wilt wat

Maar wat wil je dan? Dat is de vraag die ons bezig hield. Hoewel wij al enige jaren de ontwikkelingen in het jeugdbeleid volgen, vonden wij toch dat wij te weinig weten over de jongeren in onze gemeente en met name over wat zij nu zelf willen. Daarom hebben wij in de zomer van 2005 enquêtes gehouden onder (hang)jongeren in de gemeente Achtkarspelen in Kollumerland c.a.

In totaal hebben wij honderd enquêtes ingevuld gekregen.
Hoewel wij met name wilden weten wat de jeugd in onze gemeenten voor wensen heeft met betrekking tot voorzieningen, hebben wij ook vragen gesteld over hun opleiding, toekomst en de politiek.
Uiteraard willen wij de resultaten niet voor onszelf houden. Wij zullen deze binnenkort dan ook aanbieden aan de beide gemeenten. Hieronder willen wij alvast een aantal uitkomsten met u delen.
Het meest belangrijke is volgens ons wel het aanbod van voorzieningen in onze gemeenten.
De meeste jongeren geven aan dat zij in de vrije tijd met vrienden omgaan. Dit gebeurt thuis, in de jeugdsoos, maar vooral op straat. Dat zij elkaar op straat ontmoeten, heeft mede te maken met het gebrek aan voorzieningen. Het merendeel van de jongeren vindt dat er onvoldoende voorzieningen voor de jeugd zijn.
Een gedeelte van de jeugd die wij geënquêteerd hebben, geeft aan belang te hebben bij een soos. In veel dorpen is al een soos aanwezig, maar die is bijvoorbeeld weekends gesloten of heeft een leeftijdsgrens. In de zomervakantie zijn de meeste sozen sowieso gesloten.
Maar liever nog dan een soos wil de jeugd een eigen plek om de vrienden te ontmoeten, zoals bijvoorbeeld een overdekte hangplek.
De meeste mensen zitten echter niet te wachten op zo’n voorziening bij hun in de buurt.
Jongeren geven zelf ook aan dat zij misschien beter een plek buiten het dorp kunnen hebben, zodat niemand last van hen heeft. Hoewel het misschien voorstelbaar is dat omwonenden niet zitten te wachten op een jeugdvoorziening bij hun in de buurt, lijkt het ons niet de bedoeling dat de jeugd uit het dorp wordt geweerd.
Omdat zowel vanuit de politiek als van de omwonenden negatieve geluiden komen over een hangplek, wilden wij de jongeren de gelegenheid geven argumenten aan te dragen voor het nut van zo’n hangplek. De meeste jongeren geven aan dat als zij een eigen plek hebben, dat er dan minder vernield zal worden in het dorp en er minder overlast op straat zal zijn, vooral als zo’n plek buiten het dorp zou worden geplaatst.
De meeste argumenten hebben een nogal negatieve klank, namelijk dat jongeren zorgen voor overlast en vernielingen. Dit zal onder meer te maken hebben met hoe zij denken dat de maatschappij naar hen kijkt. Dit blijkt namelijk ook wel uit de open vraag betreffende het beeld dat de gemeente van hen heeft. Een meerderheid van de jongeren denkt namelijk dat de gemeente negatief tegenover hen staat. Volgens een klein aantal doen zij er volgens de politiek helemaal niet toe. Gelukkig is er ook nog een groep die wel denkt dat de politiek positief denkt over jongeren, maar over het algemeen zijn de antwoorden erg negatief. Wel krijgen wij de indruk dat de jongeren dit beeld graag willen veranderen. Een manier om dat te doen, is het meer betrekken van de jeugd bij de samenleving en de politiek. Dat laatste zou bijvoorbeeld kunnen door een jongerenraad, waar de meerderheid (53%) van de geënquêteerde jongeren voor is. Met name zodat er meer inspraak van de jeugd zal zijn. Van de jongeren die geen jongerenraad willen, geeft bijna de helft aan dat het geen zin heeft. Deze groep heeft over het algemeen weinig vertrouwen in de politiek en verwacht dat er niets met hun mening zal worden gedaan.
Door de enquêtes hebben wij een beeld gekregen van wat de jongeren zelf willen. Belangrijker dan dat is echter wel dat veel jongeren zelf graag in gesprek willen met de gemeenten. Door hier gehoor aan te geven, kan de negatieve beeldvorming hopelijk veranderen. Er is waarschijnlijk wel een groep met veel kritiek op de gemeente, maar juist door deze groep serieus te nemen, kunnen problemen worden opgelost. Zoals één van de geënquêteerde jongere aangaf “alsof wij het zelf zo leuk vinden om hangjongeren te zijn”.

Namens SP Noordoost Fryslân,
Heichina Hidding