Dag van de vitale arbeid en hoger minimumloon

1 mei 2020

Dag van de vitale arbeid en hoger minimumloon

Op 1 mei vieren we traditioneel de Dag van de Arbeid. Dit jaar staan we even staan we stil bij de vitale beroepen. Ze verdienen niet alleen respect en applaus, maar ook fatsoenlijke banen met zekerheid en een goed salaris. Het CPB kwam gisteren met voortuitschrijdend inzicht: een hoger minimumloon kán! in de praktijk, zonder massa ontslagen zoals altijd werd gevreesd. In 2019 al geconcludeerd door de SP, nu gesteund door het CPB.

Vitale beroepen verdienen vaak rond het minimumloon van 1600,- Denk hierbij aan de zorgverlener, de supermarktmedewerker, de vuilnisman, de medewerkers in distributiecentra, pakket- en postbezorgers, schoonmakers, en vele anderen.
Topverdieners verdienen vaak meer dan 10.000 euro per maand, maar liefst 5x meer. De consultant, manager, bankdirecteur; het zijn geen vitale beroepen.
Vitale beroepen met een laag loon en juist hoge lonen voor banen met weinig relevantie. Waarom verdelen we het niet eerlijker?

We zijn, al helemaal in deze tijd, blij met zorgmedewerkers die het verpleeghuis draaiende houden, met supermarktmedewerkers die de voorraden aanvullen, met vuilnismannen die de straten schoon houden, met de pakket- en postbezorgers, met de schoonmakers, enz. Het is hoog tijd dat die waardering zich niet alleen uit in woorden en applaus, maar ook in daden.

Laat op 1 mei weer een nieuwe sociale strijd waaien over Nederland: goede werkomstandigheden, van de invoering van een hoger minimumloon tot een betere ontslagbescherming. Het moet weer eerlijker en rechtvaardiger!

Wij nodigen iedereen uit om mee te doen met die strijd, want klappen is mooi, maar lappen is beter.

We zien steeds meer politieke en maatschappelijke organisaties een verhoging van het minimumuurloon van 10 naar 14 euro steunen. De financiële problemen worden grotendeels opgelost door een verhoging van het minimumloon!

Steun ons, teken de petitie voor een hoger minimumloon
Meer informatie op https://www.voor14.nl ( #voor14 )

Steun de zorg, teken de petitie.