Stille ramp in verpleeghuizen

8 april 2020

Stille ramp in verpleeghuizen

Tijdens de briefing vandaag aan de Tweede Kamer door Jaap van Dissel (dir. RIVM) bleek dat in minstens 40 procent van alle verpleeghuizen het Coronavirus heerst. Er voltrekt zich een snelle en stille ramp onder de meest kwetsbare ouderen... Door het beperkt testen is er weinig zicht op de besmettingen. „Hebben wij deze stille ramp voldoende in beeld? Hebben we nog steeds het idee dat het beleid voor de verpleeghuizen het juiste is?” waren de vragen van SP-leider Lilian Marijnissen aan minister Hugo de Jonge tijdens het debat. Er zullen z.s.m. meer testen en beschermingsmiddelen beschikbaar moeten komen.

Lilian Marijnissen: “Ik maak me heel veel zorgen over hoe het nu gaat in onze verpleeghuizen. Vanuit mijn tijd bij de vakbond – ik deed daar de onderhandelingen voor de ouderenzorg-cao – heb ik nog veel contact met mensen die werken in de thuiszorg en in het verpleeghuis. Ik hoor heel veel verdrietige en verontrustende verhalen en voorbeelden. Veel mensen raken besmet, lang niet iedereen wordt getest. Veel mensen gaan dood, lang niet iedereen wordt getest.”

“Mensen maken zich grote zorgen over het gebrek aan beschermingsmaterialen. Nog teveel mensen moeten zonder beschermingsmaterialen hun werk doen. Ze lopen daarmee niet alleen zelf risico, maar zijn ook een risico voor de ouderen die kwetsbaar zijn. Stel dat ze besmet zijn, zelf niet echt klachten hebben, maar van de ene naar de andere oudere gaan? Zo kunnen ze veel oudere, kwetsbare mensen besmetten.”

“Daarnaast is het werk in de verpleeghuizen nu loodzwaar. Familie en mantelzorgers mogen niet meer naar binnen, dus alles komt op de, vooral vrouwelijke, zorgverleners aan. Zij draaien dubbele diensten. En wat ze in die diensten mee maken zijn dingen die ze op deze manier nog nooit hebben gezien. Ernstig zieke mensen. Hele angstige mensen. Stervende mensen.”

“We moeten alles op alles zetten om onze zorgverleners in deze tijd te steunen. Daarnaast moeten er echt meer mogelijkheden om te testen komen, in ieder geval voor onze zorgverleners.”

Lees het hele persoonlijke verhaal van Lilian Marijnissen in Brabant hier: De pijn van Brabant.

Meld uw persoonlijke verhaal hier aan de SP (meldpunt coronacrisis).