Toch versneld gewonnen uit kleine gasvelden

12 juli 2019

Toch versneld gewonnen uit kleine gasvelden

Uit onderzoek van Omrop Fryslan, RTV Noord, RTV Drenthe en RTV Oost is gebleken dat het tempo van gaswinning uit kleine gasvelden stevig wordt opgevoerd. Tweede Kamerleden Sandra Beckerman (SP) en Henk Nijboer (PvdA) hebben hierover gisteren Kamervragen gesteld. Ook in onze regio zijn veel kleine gasvelden.

Van minister Wiebes willen de beide kamerleden weten waarom het winningstempo wordt opgevoerd, terwijl dat juist omlaag zou gaan.

De omroepen hebben de winningsplannen van vijftien kleine velden in het noordoosten van het land onder de loep genomen.

Daar is een vaste structuur in te ontdekken. In de meeste gevallen gaat het hierbij om het winnen van meer gas dan waar bij eerdere vergunningen sprake van was. Ook wordt de winningsperiodes bij meerdere locaties ingekort om zodoende het tempo op te voeren. En na jaren worden oude putten weer in gebruik genomen.

Dit moet je niet willen. Ook bij de kleine gasvelden is er geen behoefte aan “Groningse toestanden” ! Stoppen = stoppen.

Lees hier het onderzoek op de Omrop Fryslan website.