h

Overheid als sponsor

9 januari 2009

Overheid als sponsor

Veel sporters zijn getooid met afkortingen en bedrijfsnamen. We hebben de TVM-ploeg in de Tour de France gehad. Paul Ulenbelt, Tweede Kamerlid voor de SP heeft me uitgelegd waar de afkorting TVM voor staat en ook hij had het pas gesnapt toen hij een vrachtwagen voor zich had met de tekst: “Ik ben verzekerd bij de Transport VerzekeringsMaatschappij”. Weet u zo waar Once, Banesto, Saeco, Mapei of Lampre voor staat? Het zijn bekende ploegen uit de Tour de France. Iedere zomer zijn ze vele uren in beeld. Maar wat die sponsors nu precies doen? Uit de naam wordt het niet duidelijk.

De Eerste Kamer is vorige maand akkoord gegaan met de fusie van de arbeidsbemiddeling van de Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en die van het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV). Vanaf 1 januari wordt die taak ondergebracht in het Werkbedrijf, een onderdeel van het UWV. Minister Piet Hein Donner en staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken hopen dat mensen door de fusie sneller aan werk komen. Werkgevers en werklozen kunnen met hun vragen naar zogenoemde locaties werk en inkomen, waarvan er 97 in het hele land komen. Om goed in te kunnen spelen op de regionale arbeidsmarkt zal het Werkbedrijf op die locaties investeren in netwerken met gemeenten en werkgevers en onderwijsinstellingen in de regio.

Het UWV heeft 50.000 euro voor sportsponsoring uitgetrokken om hun nieuwe naam Werkbedrijf op de kaart te zetten. Die naamsbekendheid loopt dus via de dijen van de Amerikaanse schaatser Shani Davis. Die Davis schaatst zo snel dat veel mensen het de eerste keer niet eens zullen kunnen lezen. Volgens minister Donner is dat echter een verkeerde conclusie, want Davis rijdt ook de 10 kilometer, en “dan komt het Werkbedrijf maar liefst 25 keer voorbij.”

Maar weet ù wat er dan voorbij komt? Na het lezen van dit stuk waarschijnlijk wel, maar als je van niks weet en “Werkbedrijf” voorbij ziet komen denk je toch allereerst aan een klussenbedrijf. Niet aan de opvolger van het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), de opvolger van het voormalige Arbeidsbureau, zoals veel kranten nog steeds schrijven.

Het UWV zegt er overigens rekening mee te hebben gehouden dat deze campagne veel aandacht zou krijgen. Door de sponsoraffaire weet iedereen nu wel dat er een nieuw werkbedrijf komt in de plaats van CWI en UWV. Men zegt zelfs geld te besparen door alle ophef; adverteren via in abri’s, advertenties of brieven aan klanten loopt al snel in de miljoenen. Puur strategie dus of doorgestoken kaart zo u wilt. Een campagne die niet onderdoet voor clown Bassie en de Ohrababy.

De SP is er niet blij mee en dit geldt voor meer partijen. Overheidsinstellingen moeten niet aan sponsering doen. Wel aan voorlichting. En dat zou het UWV doen als ze in de miljoenen brieven die ze aan klanten en werkgevers sturen een (klein) stukje opnemen dat het CWI voortaan “Werkbedrijf” heet.

Met dank aan Paul!

Hetty Combs, SP - Achtkarspelen

U bent hier