Drugsoverlast

1 december 2004

Drugsoverlast

Zo’n twee maanden geleden schreef de SP Noordoost Fryslân, een brief naar de gemeenteraden van Noordoost Friesland over het probleem van drugsgebruik onder jongeren in onze regio. In de brief werd aandacht gevraagd voor de ongerustheid onder de bevolking over het gebruik, de handel en de overlast die dit met zich meebrengt en waarover de indruk bestaat dat dit in de afgelopen jaren flink is toegenomen.

Gepleit werd voor een brede regionale aanpak, omdat het een regionaal probleem betreft en daartoe werden een aantal mogelijkheden genoemd, die voor een deel een uitbreiding zouden kunnen zijn op de al bestaande aanpak.
De heftige reacties waarmee deze brief in de publiciteit kwam en werd geïnterpreteerd, hebben ons verbaasd: het is immers geen nieuws dat er veel drugs en drank gebruikt wordt onder jongeren en dat daar zorgen over bestaan. Ons (door bezuinigingen) chronisch onderbezette politiekorps doet alle mogelijke moeite om overlast in de dorpen grondig aan te pakken en er zijn kleinschalige voorlichtingsprojecten op scholen geweest. Door de brief is iedereen kennelijk weer even op scherp gezet, want uit alle gemeenten kregen we bericht dat het onderwerp (weer) opgepakt is. De politie voert een onderzoek uit in Kollumerland en Achtkarspelen om de handel en het gebruik in cijfers uit te kunnen drukken. De politiek heeft nou eenmaal cijfers nodig voordat men maatregelen kan treffen. Mogelijk kan de uitslag van het onderzoek ook in deze krant gepubliceerd worden?
Nou ben ik persoonlijk geen mens van cijfertjes, maar gelukkig hoef je geen boekhouder te zijn om
1 + 1 op te kunnen tellen en tot een aantal conclusies te komen. Een aantal feiten uit de afgelopen anderhalf jaar in Achtkarspelen en Kollumerland die aan het druggebruik gerelateerd zijn: overlast door jongeren in Boelenslaan en Kollum; sluiting van jongerensoosen in Buitenpost (Koartling) en Kollum (Oostenburg) door overlast; melding van openlijke handel bij scholen en in parken (Buitenpost en Kollum), bespreking van de aanpak in Kollumerland door de gemeenteraad en het oprollen van een illegale professionele wietkwekerij in Buitenpost. Deze laatste ter illustratie, om aan te geven dat het probleem nog breder is dan hier in dit kader beschreven. Koppel deze gegevens aan de hoge werkeloosheid onder jongeren, de achterstandspositie van onze regio in onderwijs en jongerenvoorzieningen en het toenemende aantal jongeren dat in de hulpverlening aangemeld wordt met onder andere aan drugs gerelateerde problemen, dan mag je toch minimaal concluderen dat onze regio (helaas) voldoet aan criteria voor een stevige voedingsbodem voor problemen.
Of het probleem hier erger zou zijn dan elders of niet, zal mij eerlijk gezegd worst wezen en zou onss inziens ook voor de gemeenten niet uit mogen maken; de zorgplicht geldt in eerste instantie voor de eigen burgers. In dit kader kan ik wethouder Jouke Dantuma van Dantumadeel alleen maar prijzen om zijn initiatief rechtstreeks met de jongeren te gaan praten en de discussie aan te gaan.
Jouke en ik zijn beide van de generatie die opgegroeid is met de opkomst van (soft-) drugsgebruik in de jaren ’60-’70. Persoonlijk kan ik me ook echt niet druk maken over een gezellig jointje en een lekker glaasje wijn op de zaterdagavond, maar daar gaat het in dit verhaal allang niet meer over. De drugs en de handel van toen zijn echt niet meer met te vergelijken met de drugs van nu; jongeren bestellen nu gemakkelijk via hun mobieltje of via internet; het spul wordt op middels codes op een afgesproken plaats vanuit auto’s verhandeld en is al vanaf € 0,20 per pil te verkrijgen. Met andere woorden ook voor jongeren met een krappe beurs gemakkelijk te bereiken.
Als ouders doen we ons best om onze kinderen op hun toekomst voor te bereiden; opvoeding en schoolkeuzes pedagogisch sociaal verantwoord afgewogen. Onze kinderen krijgen zwemles en verkeersles op de lagere school om hen te behoeden tegen de gevaren van het leven. Waarom dan geen verplichte alcohol- en drugslessen op de middelbare school? Véél méér voorlichting via de bestaande infrastructuren van gezondheidszorg en het jongerenwerk; de laatste ook net op dit moment zwaar onder vuur met (weer) nieuwe bezuinigingen (!). Zéér slechte zaak dus vinden wij! Investeren dus in plaats van bezuinigen. Niet altijd verschuilen achter die krappe beurs; investeren in mensen levert altijd winst op.

Geschreven door: Hetty Combs